В
колі пріоритетних напрямків, які стоять перед сучасною системою освіти,
важливого значення набула задача розвитку критичного і творчого мислення учня,
залучення його до досягнень інформаційного суспільства і формування вміння
самостійно конструювати власні знання. Виникла нова для освіти проблема:
підготувати людину, яка б вміла знаходити і здобувати необхідну їй інформацію в
умовах її численності, засвоювати її у вигляді нових знань. Вирішення цієї
проблеми викликало необхідність застосування нових педагогічних підходів і
технологій в загальноосвітній школі.
Великі
можливості в цьому плані надає проектна діяльність учнів, яка направлена на
становлення особистості через активні способи дії. Як правило, в учнів
гуманітарних класів найбільший інтерес викликають питання історії
математики, прикладні аспекти, цікавий матеріал. Сприйняття краси математики у
них направлене на прояв її в живій природі, витворах мистецтва , конкретних
математичних об’єктах. В гуманітарному класі темами проектів можуть бути:
«Золотий переріз», «Многогранники в архітектурі і живописі», «Кристали –
природні многогранники», «Практичне застосування симетрії відносно точки
і прямої», «Людина – істота симетрична» (геометрія 8 клас). В класах з
поглибленим вивченням математики: «Перерізи куба», «Побудова перерізів
многогранників», «Опуклі многогранники в лінійному програмуванні».
Як
показує досвід, діяльнісний підхід і метод проектів, які застосовуються в
навчанні, допомагають розв’язувати задачі сучасної школи. Знання перестають
бути метою, а стають засобом в освіті, дозволяючи кожному учневі самостійно
освоювати культурні цінності. Проте якщо усі вчителі з усіх предметів (або
навіть з двох) одразу дадуть учням проекти, тоді ніякого позитивного результату
досягнути не вдасться – це приведе до навчального перевантаження. На цьому
наголошував російський професор В. В. Гузеєв: «Проектне навчання – корисна
альтернатива класно-урочній системі, але воно не повинне витискати її… Його
слід використовувати як доповнення до інших видів навчання».
Займаючись
вивченням досвіду застосування методу проектів інших педагогів, я спробувала
використати цей метод і у власній роботі.
Наприклад,
при вивченні теми ”Симетрія” в 8-му класі за бажанням учнів були створені
творчі групи, які розробили і донесли до всього класу зв’язок цієї теми з
навколишнім світом і з іншими проектами. В ході цієї роботи були представлені
проекти: «Людина – істота симетрична», «Симетрія у житті».
Викладаючи
математику в гуманітарних класах переді мною іноді ставала проблема, як
підвищити інтерес учнів до такого складного, на їх погляд, предмету, як
геометрія. І тут мені допомога вметод
проектів.
Враховуючи
те, що при вивченні геометрії в гуманітарних класах дещо знижується рівень
вимогливості обґрунтування математичних тверджень у традиційному його
розумінні, і значна частина з них вивчається без суворого (детального)
доведення, то тут звільняється час для конкретних прикладів, наочних
ілюстрацій, життєвого досвіду учнів, тобто для представлення і захисту власних
проектів з даної теми.
В
старшій школі на протязі всього курсу стереометрії розв’язуються задачі на
побудову перерізів многогранників, які є важливим доповненням до теоретичного
матеріалу. Розв’язання цих задач формує просторову уяву учнів та розвиває
конструктивне і логічне мислення.