Якість освіти — питання складне й багатогранне, як
багатогранний і сам освітній процес, з
якого і складається якісна освіта.
Сьогодні ми все частіше визначаємо,
що навчальний процес не є процесом підготовки школяра до життя, він не є «додатком» до
нього — теорія
освітнього процесу повинна відбивати теорію життя, тільки за таких умов освіта стає якісною.
Продовжуючи працювати так, як
працювали раніше, ми не в змозі достатньо якісно виконувати головне завдання освіти —
давати таку освіту, яка б дозволяла випускнику адекватно, природно сприймати
дійсність, не
виживати в суспільстві, а жити гідним життям, реалізовувати свої здібності. Сьогодні важливим стає не
стільки те, що випускник знає і навіть вміє застосовувати в лабораторних умовах, а те, як він
володіє прийомами пізнання світу, здібностями і вміннями здобувати нові знання та використовувати їх як засіб існування в суспільстві.
Традиційно навчальний процес
зорієнтований на здобуття, в кращому випадку, творче засвоєння суми знань тими, хто
навчається, — ці вимоги задовольняли
суспільство минулого.
Динамічне нарощення, швидка зміна знань, технологій,
інформації зумовлює таке: разом із
засвоєнням базових знань перед сучасною освітоюдедалі більше постає завдання навчити вчитися, виробити потребу в навчанні
упродовж усього життя.
У сучасних умовах активізується ще
одна функція навчального процесу - навчити людину використовувати здобуті знання у
своїй практичній, професійній, громадській діяльності, побуті та ін. Маємо позбутися формального підходу в навчанні,
головне завдання — перетворити пізнавально-навчальну діяльність на органічне засвоєння знань як
методологічну базу,
основу діяльності людини в різних сферах життя.
Нові вимоги до освіти зумовлюють і
нове визначення її якості. Мова йде про зміни, що відбулися останнім часом у соціальному
середовищі.
Учень, доки навчається в школі, не
відчуває ніякого дискомфорту стосовно соціуму тому, що його соціумом виступає шкільне
середовище, яке обмежене шкільною програмою, вимогливими умовами.
Шкільне середовище, в якому зростає
дитина, є для неї даністю, що створюється під впливом конкретної педагогічної
діяльності.
У процесі шкільного життя учень повинен навчитися
структурувати своє
оточення (освітній, соціальний, індивідуальний простір) на підставі впливу,
вимог, які висуває система освіти, окремий навчальний заклад, суспільство в цілому. Структурування
простору не є миттєвим явищем і не визначається миттєвим результатом — це процес, а тому
особистість розвивається доти, доки відбувається процес структурування особистістю власного простору.
Процес навчання є процесом діяльності учня, спрямований
на становлення його свідомості та особистого «Я» в цілому. Ця філософія
освіти, методологічна
ідея відбиваються в інноваціях, саме за такими дидактичними підходами я будуюконкретні інноваційні технології, якими сьогодні і
користуюсь.
Потреба в розгляді категорії
освітнього простору сьогодні ініціюється ще й необхідністю подолання
об'єктивізму в педагогіці, який породжує вимогливі, категоричні цілісні теорії, з невисокими
можливостями створення освітнього середовища з «
самодіяльнісними » умовами. Створити умови в рамках традиційних підходів, дидактичних вимог до
організації пізнавально-навчальної
діяльності учнів неможливо. В основі всіх вимог до свого професіоналізмузалишається:
дотримання лінійних дидактичних
умов щодо проведення уроку, а не вміння формувати його за певною філософською лінією;
оволодіння навчальним матеріалом;
формування системи дій (операцій),
необхідних для здійснення пізнавально-навчальної
діяльності;
формування вмінь вільного переходу
від навчальної діяльності до діяльності позанавчальної;
володіння соціальноюта соціально-психологічною орієнтацією в людськомужитті.
Учень
упродовж шкільного життя, виховується в освітньому середовищі,
де переважають вимоги наслідування, а основним показником якості освітньої діяльності виступають все ж таки
вміння відтворювати відповідно до
заданих параметрів, а не вміння самостійно опановувати нове, вирішувати незнайому ситуацію, приймати
самостійне рішення. Таке
середовищеєдля дитини природним до тих пір, поки вона не
позбавиться його, тобто поки вона вчиться в школі.
Випускник після закінчення школи,
позбавившись опіки, вимогливих умов, вихований на педагогічних засадах
наслідування, але не володіючи здібностями самостійності у виборі, прийнятті
рішень, прийомами роботи з новим, невідомим, саме тим, що вимагає соціум,
відчуває в ньому дискомфорт.
Накопичення досвіду шляхом проб та
помилок завжди існувало для мене.
Сьогодні від системи освіти чекають випускника
— особистість, яка повинна оволодіти:
самостійністю
у виборі і прийнятті рішень;
умінням
виконувати й відповідати за свої рішення;
готовністю нести відповідальність за себе й за своїх
близьких;
готовністю
діяти в нестандартних ситуаціях;
прийомами вчитися самостійно і сприймати природно зміни і
постійну перепідготовку;
ключовимикомпетентностямиікомпетентностямиз різних галузей знань;
толерантністю, тобто розумінням того, що, крім власної
думки, яку треба
вміти відстоювати, аргументувати і захищати, є інші, які також мають право на існування. Життя в
соціумі — це постійний пошук розумних
компромісів;
умінням
ідентифікувати одночасно себеяк члена
тогочи іншого етносу, носієм національної культури і
просто громадянином світу.
Єдиною розумною потенційною метою освіти стає «вирощування» людини, яка спроможна займати
самостійну позицію стосовно зовнішніх умов.
Процес навчання повинен
наповнюватися діяльністю і спрямовуватися на становлення особистості. Саме так
сьогодні я будую процес організації
навчання учнів. Інноваційні підходи до
організації навчально-пізнавального процесу покликані подолати розрив між освітою і вимогами життя.