«Пасивна модель» — термін умовний, оскільки будь-який спосіб навчання
обов'язково передбачає певний рівень пізнавальної активності учнів. У нашому
випадку — низький рівень активності, яка характеризується тим, що учень
виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти і відтворити матеріал, переданий
йому вчителем або текстом підручника, тобто джерелом знань. Застосовуються
переважно методи навчання, при яких учні слухають і дивляться (лекція-монолог,
читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування учнів). Учні, як
правило, не спілкуються між собою, не виконують творчих завдань. Головна
проблема цієї моделі полягає в тому, що на уроках учні пасивні, у переважній
більшості отримують готову інформацію, урок ведеться у формі монологу вчителя.
Якщо такий підхід здійснюється постійно, то маємо негативні наслідки:
нездатність учнів до аналізу і самостійного осмислення знань та неспроможність
приймати незалежні рішення. Діти не вчаться мислити самі, звикають до того,
що все дається вготовому вигляді. З такою споживацькою
психологією вони входять у самостійне життя.
Дослідження психологів свідчать також про погіршення емоційного стану учасників такого навчально-виховного процесу: у дітей виникають хвороби, вони зневірюються у
власних силах.
Одним зі шляхів виходу з такого становища є застосування нових педагогічних
технологій, де учні — не пасивні спостерігачі, а суб'єкти
навчально-виховного процесу. Ці технології
передбачають застосування активних та інтерактивних методів навчання і виховання.
Детальніше
розглянемо інтерактивну модель навчання. Слово
«інтерактив» прийшло до нас з
англійської від слова «інтеракт»,
де «інтер» — означає взаємний,
«акт» — діяти. Таким чином,
інтерактивний — здатний до
взаємодії, діалогу. Це спеціальна
форма організації пізнавальної
діяльності, яка має конкретну
передбачувану мету: створити
комфортні умови навчання, за яких
кожен учень відчуватиме свою
успішність, інтелектуальну спроможність.
Інтерактивні методи навчання не нові
для української школи. Вони використовувалися в перші десятиліття
минулого сторіччя (лабораторно-бригадний і проектний методи, робота в парах
змінного складу, виробничі й трудові екскурсії та практики). Використання цих
методів деякими вчителями давало непогані результати, але вони мало
запроваджувалися в освітніх закладах, здебільшого без належного методичного
забезпечення, теоретичного осмислення й експериментальної перевірки. За
сталінських часів такі методи взагалі було
визнано непотрібними і піддано нищівній критиці. Уже на початку 30-их
років XXст. українська школа перетворилася на авторитарну,
репродуктивно орієнтовану, з панівною стандартизацією й уніфікацією засобів,
форм і методик навчання. Подальша розробка елементів інтерактивного навчання
знайшла місце в працях Сухомлинського, у творчості вчителів-новаторів 70—80-их
років XX ст.: Амонашвілі, Шаталова, Ільїна, Лисенкової,
у теоріях проблемного, розвивального, особистісно орієнтованого навчання. В
останні роки в українській школі стали широко використовувати інтерактивні
методи при викладанні різноманітних предметів. Однак це не означає, що
потрібно використовувати лише інтерактивне навчання. Для навчання важливі
рівні пізнання і різні види методик.
Кардинальні
зміни в освіті, що почалися декілька років тому і торкнулися її глобальних
аспектів (зміст освіти, стандарти, 12-ти річний термін навчання, застосування
різних новітніх технологій, комп'ютеризація), дещо послабили увагу до уроку.
Проте всі зміни в системі освіти повинні розглядатися в контексті
удосконалення уроку, бо саме урок був і залишається основною формою навчально-виховного
процесу. Тому всі освітні інновації повинні бути націлені на організацію
проведення ефективного уроку. Насамперед потрібно викликати і посилювати у
школярів власні корисні мотиви діяльності. Особливо сприятливо діють научнів ситуації
успіху, доброзичливий коментар відповіді на уроці, включення ігрових елементів
у шкільні заняття.
Учитель
повинен творчо підходити до вибору форм і методів, обирати тип навчання залежно
від завдань і умов роботи. Минули часи, коли вчитель мав можливість передати
учневі майже весь обсяг відомої на той час інформації з будь-якого предмета
(у такому випадку використання пасивних методик було виправданим). У сучасному
світі майже неможливо одній людині знати все навіть в окремій галузі знання.
Учням потрібні інші навички: мислити, розуміти сутність речей, осмислювати
ідеї і концепції, вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити її і
застосовувати за конкретних умов. Саме цьому сприяють інтерактивні технології.
Дослідження, проведені вченими, переконують, що інтерактивне навчання дає
можливість не лише краще засвоювати навчальний матеріал, а й впливати на свідомість
учня, його почуття, волю. Найменші результати досягаються шляхом пасивного
навчання: лекція — 5% засвоєння знань, читання — 10%; а найбільші — шляхом
інтерактивного навчання: дискусійні групи — 50%, практика через дію — 75%, навчання
інших або негайне застосування знань — 90%.
Використання
інтерактивних технологій вимагає старанної
підготовки до уроків не тільки вчителя, а й учнів. Слід навчити учнів успішно спілкуватися (є спеціальні правила), використовувати навички активного слухання, висловлювати власні думки, бути толерантними, розуміти й поважати один
одного. Тут варто пригадати крилаті
вислови: «Не поспішай говорити — поспішай слухати»; «Говорити можуть усі, а розмовляти — мало хто»; «Хто не вміє говорити, той кар'єри не
зробить».
Розпочинати впровадження інтерактивних технологій потрібно поступово. Якщо вчитель і учні
з ними не знайомі, необхідно налаштувати
учнів на сумлінну підготовку до
інтерактивних занять. Спочатку слід використовувати прості
технології роботи в парах, у малих групах, «мозковий штурм», а потім поступово
ускладнювати роботу. Використання інтерактивних технологій — не самоціль. Це
лише спосіб створення такої атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співпраці,
порозумінню та доброзичливості, дає змогу по-справжньому реалізувати особистісно
орієнтоване навчання. Якщо ж застосування інтерактивних технологій у
конкретному класі веде до протилежних наслідків, то слід переглянути підхід й
обережно ставитися до використання таких методів, щоб уникнути «новацій заради
новацій». Не завжди цікаві нововведення є запорукою якості навчання.
Навчання — це важка праця і для вчителя, і для учнів. Вона вимагає певних
зусиль, організованості, дисципліни, старанності, толерантності, вихованості,
культури поведінки, доброзичливості. Якщо цього на уроці немає, то про ефективність
навчання годі й говорити. Застосування інтерактивнихметодик висуває певні вимоги доструктури уроку.
Подаємо зразок такої структури.
1.Мотивація. Мета: сконцентрувати увагу учнів
на проблемі і викликати інтерес до теми
(до 3 хв).
2.Оголошення теми, мети. Яких очікуємо результатів? (до 3
хв).
3.Надання необхідної інформації, щоб учні могли активно
працювати на уроці(актуалізація, до 6
хв).
4.Центральна частина заняття — новий матеріал шляхом інтерактивних вправ(35—38 хв).
5.Обов'язковий етап уроку — підбиття підсумків, опрацювання
результатів уроку (10—13 хв). Можна використати такі види робіт: тест,
експрес-опитування, розширене опитування, контрольні вправи, самооцінка, ігрові
методи оцінювання.
Незважаючи
на те, що інтерактивні методи мають багато переваг, їх застосування не вирішує
усіх проблем навчання й виховання. Чи відповідають наші навчальні плани,
програми, підручники, різні посібники вимогам оновлення змісту і якості сучасної
освіти? Відомий мислитель Аристотель понад два тисячоліття тому сказав: «Усі
люди від природи прагнуть знань». Але ця аксіома зараз не сприймається
беззаперечно. А чи всі прагнуть? Хіба в сучасних школах немає учнів, які
навіть не намагаються робити вигляд, що вчаться, і вчителям надзвичайно важко
зацікавити таких учнів навчанням, коли і їхні батьки відверто заявляють: «А
навіщо переобтяжувати себе цим?». То як же
навчати й виховувати — по старому, в суворій важкій праці, чи по-новому,
потураючи бажанням і слабкостям дитини? Раціональна педагогічна думка вважає,
що довести процес навчання до такого стану, щоб учні засвоювали знання без
особливих зусиль, без серйозної праці — це шкідливий чинник для становлення
особистості. Такої думки був і Ушинський, який сформулював класичну точку зору
про навчання як нелегку розумову працю, бо в навчанні не все може бути цікавим,
у ньому є й нудні речі.
Отже, чи
реальна мрія побудувати школу без примусу, яка взяла б за основу свободу тих,
хто навчається? Оптимісти кажуть, що потрібно діяти, якщо є ідея. Будемо
сподіватися на краще, дивитись у майбутнє з оптимізмом. І вірити, що ми збудуємо
якісно нову державу, якісно нову освіту, що будуть якісно нові навчальні посібники
і якісно новий підхід до оцінки праці вчителя.
Процес навчання — це не автоматичне
«вкладання» навчального матеріалу в голову
учня. Цей процес потребує напруженої розумової праці, власної
активності дитини в ньому.
Пояснення і демонстрація самі
по собі ніколи не дають справжніх стійких знань.
Цього можна досягти лише за допомогою інтерактивного навчання.
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому,
що вчитель організує пізнавально-навчальну діяльність учня таким чином, що він
самостійно розв'язує певні ситуації, проблеми,
спираючись на свої потенційні можливості і вже
набуті знання у процесі взаємодії «учень — інформація», «учень -
ситуація», «учень - знання», «учень - проблема», «учень — учень», «учень —
група» тощо.
Слід підкреслити, що основні функції інтерактивного
навчання — пізнавально-навчальна і корекційна -рівнозначущі. Орієнтація на одну з них або зменшення питомої ваги тієї чи іншої
приводить до знецінювання цього
методу і викликає розчарування в учителів, так як не дає очікуваних результатів.
Беручи за основу саму сутність «ін» — «звернення до
себе», в інтерактивному навчанні важливішим
виступає метод педагогічного впливу (супроводу) на пізнавально-навчальну
діяльність дитини, за рахунок завдань, що потребують власних зусиль,
самостійної діяльності, а не форма.