Рівень сформованості самоконтролю суттєво впливає
на ставлення особи до своєї діяльності , до навколишнього середовища. Добре
налагоджений механізм самоконтролю сприяє зростанню впевненості учня у власних
силах, створює можливість змагання з самим собою, знаходження причин невдачі в
самому собі, знімає можливість конфлікту між учителем і учнями.
У процесі формування самоконтролю учні набувають досвід подолання інтелектуальних
труднощів, визначають різницю між результатами своєї праці і особистим
потенціалом, розвивають потребу і мотиви до самовдосконалення і самоосвіти.
За допомогою самоаналізу і самоконтролю учень може
виявити причину і необхідні шляхи виправлення недоліків, які виникають на шляху
пізнання.
Для оперативного управління розвитком самоконтролю
учня я перед початком вивчення теми на першому уроці повідомляю тему, кількість
годин, відведених на її вивчення, дату тематичного оцінювання, кількість
самостійних робіт, диктантів і інших видів контролю. Стараюсь ретельно
перевіряти домашні завдання різними способами, обов’язково оцінюю, це значно
піднімає значущість і важливість самостійної домашньої роботи, а я маю
можливість постійно отримувати інформацію про якість засвоєння навчального
матеріалу. На протязі уроку стараюсь включати учнів у самостійну діяльність,
щоб дати їм можливість зробити самооцінку досягнень під час вивчення матеріалу
кожного уроку.
На певному етапі ( перед тематичним оцінюванням) я
пропоную учням виставити собі передбачуваний бал за засвоєння теми, а далі йде
корекція знань, можливість підвищення оцінки. Важливим на цьому етапі є те, що
рівень досягнень визначають не тільки я, а й кожен з учнів. Це підвищує їх відповідальність
за навчання, сприяє діалогу між мною і учнем, вчу їх відстоювати свою точку
зору, аналізувати знання з кожногопитання теми, яка вивчається. Таке управління розвитком самоконтролю
учнів дає змогу кожному учневі бачити індивідуальний внесок – самооцінку
власних зусиль. Самостійно підбиваючи підсумки роботи з теми учнів вчаться
аналізувати результативність власн6ої діяльності, оцінювати її якість,
усвідомлено впливати на процес корекції.
Думаю, що добрий внесок в особистість орієнтоване
навчання, яке виповідає на мою думку, сучасним вимогам до освіти. Працюючи над
розвитком самоконтролю учня стараюсь урахувати такі принципи:
-мотивацію та її динаміку;
-емоційний стан у ситуації навчання;
-пізнавальні потреби в знаннях для оптимального засвоєння;
-уміння ставити, коректувати і досягати поставленої мети;
-добір адекватних засобів досягнення мети;
-реалізацію права вибору і відвічальності за нього перед
самим собою ;
-самооцінка ;
-формування звички самоаналізу і самоконтролю ;
-хід самореалізації ;
-урахування індивідуальних інтересів і можливостей учня ;
-організацію постійного самоконтролю ;
-практику індивідуальної відповідальності і звітності
кожного учня перед собою.
Однак треба дивитися правді в очі, що не з всіма
учнями це одержується .